Followers

January 4, 2014

Studying For Exam? *jangan jadi macam aku yang terkandas

Assalamualaikum

Alhamdulillah . . Maha Suci Allah yang tak pernah jemu dengan kita . . yang tak pernah tarik nikmatNya yang diberikan kepada kita . . sedangkan saban hari kita bergelumang dalam dosa . . aku ni pun cakap tak serupa bikin gak . . . moga - moga nikmatNya tu tak membuatkan kita jauh dari rahmatNya . . . . aku tak mau    : (

Mula - mula aku capai manuskrip #Makan Dalam . . .  first of all aku tertarik ngan gambar covernya yang agak lain dari yang lain . . never deny it ~   


  * saja nk buat gambaq kecik *


tak sia - sia usaha group #Terfaktab nieyh sebab aku baca sambil terbaring , tertunggeng apa kejadah semua tu . . . it was worth it . Minda aku yang sempit cam dihimpit protokol system yang dikelola pihak atasan ( i guess that the system is burdensome ) mula keluar dari kotak pemikiran yang luar biasa . . . 
like giler kat #Hamka Kereta Mayat
Sebab aku tak berani tulis cetusan idea dan catatan yang agak berat . . aku tak cukup matang dan ilmu dan pengalaman untuk benda - benda camtu . . tak perlu tekejar - kejar follower yang ramai tapi entry post aku cam hampeh . . huh aku cam bajet hot jak ! xD



I am thirst . . .  ya aku dahagakan jawapan ! jawapan untuk setiap perihal yang jadi dalam dunia ni . . sebab setiap agenda dan konspirasi yang jadi dalam dunia ni happened for a reason, am i right ? 
But of course ! setiap agenda yang dirancang dan disusun oleh sesetengah pihak kebanyakannya inginkan keuntungan . Mungkin sebab fitrah manusia yang tamakkan kemewahan dan luxury . . 
mungkin sebab tu la kut Malaysia masih lagi mengharapkan import dan penjualan air setan ( arak ) . . Nauzubillahi minzalik . . .

Tapi aku kena usaha gak nak go on digging for the truth . . and the answer is READING ! 


* kalamullah *


So right now . . . masa yang masya Allah aku rasa banyak giler ( 3 bulan lepas SPM ) tapi literally sangat singkat sebab secara tak sedar masa dunia ni berputar da kurang dari 24 jam . . . aku nak IQRA . .
Allah Taala pun suruh hambaNya menuntut ilmu . . . bukan setakat tuntut ilmu untuk exam tapi untuk memenuhi kekosongan dalam dada . . . i want the answer for the conspiration . . . bleed to death ~
Quran has the answer ! *enlighten



It's all start from our niah . . .
 "kalau niat nak belajar untuk exam , lepaih exam hang akan lupa benda tu" that was my sister told me

"guys, what's the purpose u studying?" Pn Suzalina lift her head
"of course it is for our SPM! " one of my chinese classmates replied
"it's certainly not for ur SPM or any exam . . it's for u" she smiled
"we only want to get a pluss teacher"
: : so most of Malaysian students are like that . Trust me . Including me . Aku dulu camtu gak . .

Aku takmau adik - adik aku yang akan datang jadi macam aku yang dah terkandas dan terbabas dari niat asal . . tak patut sistem peperiksaan ni dipersalahkan bulat - bulat sebab ia seolah - olah menjadi kayu ukur untuk pencapaian masing - masing . . sistem peperiksaan paling tua asal dari China and i have no idea where did they thought about it . . pemikiran orang zaman dulu dan sekarang tak sama dan pastinya #aku sedar aku lebih jahil . Noktah .

Sistem pendidikan Malaysia memang lebih terarah ke arah peperiksaan . Aku tak nafikan yang ia agak pressure untuk golongan yang bakal amek peperiksaan cam aku dan orang - orang lain . Tapi kalau kita usaha sampai titisan peluh ke berapa pun aku percaya result exam tu akan bombastic . . Tak mustahil .
Asalkan niat kita kena betul . Bukan sebab nak result elok , masuk universiti hebat- hebat dan dapat kerja gaji lumayan . yang tu cuma sampingan . Sebab tak semestinya result 4 flat atas kertas jaminan untuk pekerjaan . . Ada jak orang yang tak lulus SPM dan takde SPM boleh jadi kaya gila . . cam Bill Gates ( da dia tak duduk Malaysia kan? heheh sarcastic punya contoh )  

Rezeki Allah Taala ada kat mana - mana jaaa ! : D
tak kira la kat mana pun kita kena campak . . . walaupun kita tak suka sesuatu benda tu tapi boleh jadi benda tu baik untuk kita ? kan ?   Allah da beri jaminan kepada kita . Dan semestinya janji Allah tu benar .
Kita kena usaha , doa dan tawakal : ) Inshaa Allah, kejayaan dunia akhirat dalam genggaman kita . . . Amiin

SPM . . . . 



Learning and studying are fun . We know new things .  Dengan setakat belajar dan merenung ciptaan Ilahi , usaha kita lebih baik dari beribadah 1000 tahun . Sebabnya? dengan berfikir buatkan kita makin dekat dengan Allah Taala dan kita akan bersyukur dengan Yang Maha Esa sebab kita sedar hikmah dan kepentingan sesuatu tu dicipta . Ilmu manusia takkan mampu mencapai walau setitik pun ilmu Allah Taala . . . Maha luas pengetahuanMu, Ya Rabb . . Entah kalau nak dibandingkan ngan ilmu aku yang cuma bersandarkan niat untuk pass exam dan dapat straight a's . .  : (


~ aku harap aku tak jadi hangat - hangat taik ayam    in shaa Allah . . 
basuh kaki , baca doa tido , tarik selimut . . masa menghadapi mati kecil 
p/s : aku teringin nak Aiman B tulih balik . . . 


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...