Followers

April 15, 2014

Psychometric Test for MARA * おわった!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh . . .

Alhamdulillah . Nikmat Allah Taala yang dikurniakan untuk diri hamba pendosa ini, terus hidup . Mengapa masih bernafas ? Mengapa masih bernyawa ? Mengapa mata masih celik ? Sedangkan hati selalu lalai dan leka . . . Astaghfirullah al'azim . . . *emmm

Imam Ghazali : "Jadikan kematian itu hanya pada badan kerana tempat tinggalmu hanyalah di liang kubur dan penghuni kubur sentiasa menanti-nantikan kedatanganmu setiap masa ."


Sekarang ni para lepasan SPM 2013 dan STPM dan MATRIKS dan yang seangkatannya sedang bertungkus-lumus mengejar biasiswa . . . aku yang apply program kerjasama JPA/MARA tu pun cam nervous gila nak jawab ujian psychometric memandangkan tahun ni MARA nak buat camtu . . Aku harap karutan aku ni dapat memberi inspirasi kepada rakan-rakan yang seangkatan denganku . ;)

Then in shaa Allah lepas tu baru buat interview . . . *emmm 

Sebelum aku buat ujian psychometric ni aku survey dulu "menatang ni apa benda? "    "contoh soalan dia camna ea?"  aku memang ulangkaji dulu sebelum buat benda ni . . . errr   


Ujian psychometric yang MARA anjurkan mempunyai 100 soalan yang terbahagi kepada 4 bahagian dan dilakukan secara on-line . Bahagian pertama ialah IQ Test about 25 questions . The questions given are in English .Soalan dia agak mencabar minda tapi ada cam cute-cute jak caranya . Betul. . . Memang kena focus betul-betul la . Jangan KALUT . Dan ada sedikit soalan matematik . So sebelum jawab tu kalau takut sangat, prepare calculator kat sebelah siap-siap . Tapi soalan Math dia senang jak .   




 Diikuti pula dengan Personality Test . Bahagian ni kita jawab berdasarkan diri kita . Baca sekali dan terus jawab . Bhagian ni tak usah amek masa yang lama pun kan . We know who we really are, right ? 
Kemudian , ditanya pula berkaitan Kenegaraan .
Pandai-pandai hangpa la noh xD


Ok, Bahagian keempat lak . Tentang nilai murni . Yang ni kita jawab ikut rasional diri kita . Apa yang patut kita buat untuk menjaga nama negara . Macam tu la lebih kurang . .  Tapi kalau soalan dia camni , agak-agak hangpa pilih jawapan apa ea ? Hehehhe

Lepas dah siap jawab semua soalan tu . . . Maka da boleh hantar da ~ ~ Alhamdulillah
I wish best of luck to you guys ! May success be with us . In shaa Allah . . .
Mudah-mudahan , hamba ini diberi peluang untuk lulus dengan berjaya dalam ujian ini dan sesi temuduga yang akan datang . . . agar tercapai impian untuk memiliki biasiswa ini . . . ingin sekali untukku menyenangkan hati mama dan abah . tak ingin lagi menyusahkan mereka .
Amiin ya Rabbal a'lamiin . . . Hasbunallahu wani'mal wakiil ~ :D


2 comments:

Muteq Chin said...

assalamualaikum. saya tinggalkan jejak saya dekat sini. kenapa lama tak update??? uhuk. sory tertanya.

Syamimi Ramli said...

waalaikumussalam warahmatullah.. maaf.. telupa terus yang saya ada blog..lupa nak update =..=

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...